وقتی مسافران به مقصد نمی رسند ، شوتی ها بلای جان شده اند

به گزارش وبلاگ گوچی، آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد که استان بوشهر رتبه دوم افزایش تصادفات در سه ماه اول سال را در کشور به خود اختصاص داده است.

وقتی مسافران به مقصد نمی رسند ، شوتی ها بلای جان شده اند

به گزارش از ، صدای ترمز شدید دو خودرو شنیده می گردد، چیزی طول نمی کشد که صدای جیغ و داد در جاده می پیچد، خودرو ها می ایستند، راننده ها سعی می نمایند خود را به نزدیکی محل حادثه برسانند، هر کدام روایتی دارند. آمبولانس و خودرو پلیس راه آژیرکشان از راه می رسند تا به داد حادثه دیدگان برسند.

این صحنه اگرچه ناراحت نماینده است، اما شاید کمتر کسی باشد که تا کنون شاهدش نبوده است و حتی اگر فردی از نزدیک آن را ندیده، کافی است به سراغ یکی از کانال ها یا پایگاه های خبری برود یا روزنامه ای را ورق بزند، به طور حتم هر روز چندین خبر کوتاه و بلند از تصادف هایی می بیند که در نقاط مختلف اتفاق افتاده است.

این تصادف ها گاه قربانیان بسیاری دارند. قربانیان سوانح رانندگی فقط کسانی نیستند که جان خود را از دست می دهند، مصدومان را هم باید قربانیان این حوادث دانست. کسانی که گاه تا آخر عمرشان با آسیب های ناشی از این حوادث دست به گریبان هستند.

افزایش 50 درصدی تصادفات

این روز ها خبر های سوانح جاده ای در استان بوشهر بیشتر شنیده می گردد و این استان که در سه سال گذشته، تصادفاتش روند کاهشی داشته در سه ماه نخست سال جاری، با افزایش 50 درصدی سوانح رو به رو بوده است.

آمار های پلیس راه استان بوشهر نشان می دهد، تعداد تصادفات جاده ای در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد، تعداد جان باختگان 57 درصد و مصدومان 42 درصد افزایش داشته است.

بنا به این آمارها، تعداد تصادفات خرداد سال جاری نسبت به خرداد 97، 100 درصد افزایش یافته است.

بنا به گزارش پلیس راه استان بوشهر، علت 50 درصد تصادفات استان بوشهر واژگونی بوده که عمده دلایل آن بی توجهی به جلو، سرعت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی بوده است.

شوتی ها بلای جان خود و دیگران

سوت کشان از کنار دیگر خودرو ها رد می شوند. مثل برق و باد، کالا های قاچاق را در جاده ها جابه جا می نمایند. بوی خطر می دهند.

پلیس هم آن ها را یکی از عوامل افزایش تصادفات جاده ای می داند؛ خودرو های تندرو حامل کالای قاچاق که به شوتی معروفند.

آمار های پلیس راه استان بوشهر نشان می دهد در حالی که پارسال چهار تا پنج درصد تصادفات مربوط به خودرو های شوتی بوده، در سه ماه سال جاری، این رقم به 22 درصد رسیده است.

جانشین رئیس پلیس راه استان بوشهر می گوید: سالانه هشت هزار خودرو شوتی در جاده های استان بوشهر رفت و آمد می نمایند که با همه امکانات شاید بتوانیم چهار هزار مورد آن را متوقف کنیم.

صادق مزارعی اشاره می نماید: تعقیب و گریز در جاده ها بسیار خطرناک است و تا جایی که بتوانیم سعی می کنیم خودرو متخلف به شکلی مسالمت آمیز کنترل گردد.

او بیان می نماید: این افراد با دستکاری در سامانه خودرو یا پلاک آن، بار خود را به مقصد می رسانند که البته هنگام طی راستا حادثه آفرین نیز هستند.

جانشین رئیس پلیس راه استان بوشهر، نبود هماهنگی میان دستگاه های مختلف درباره خودرو های شوتی، و نبود قوانین مناسب برای برخورد با این خودرو ها را از جمله دلایل افزایش فعالیت این خودرو ها عنوان می نماید و تجدید نظر در قوانین و دستورالعمل ها را خواهان می گردد.

مزارعی تاکید می نماید: با همه مسائلی که در نیرو و تجهیزات داریم، اما خود را در برابر جان و امنیت مردم مسئول می دانیم و با این خودرو ها تا حد توان برخورد می کنیم.

افزایش 108 درصدی قربانیان حوادث درون شهری

آمار های پلیس هدایت و رانندگی استان بوشهر نشان می دهد، در سه ماه نخست سال جاری پنج هزار و 321 تصادف درون شهری در استان اتفاق افتاده است که 23 تصادف منجر به فوت بوده و 25 نفر در این تصادفات جان خود را از دست داده اند.

بر این اساس، تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، 13 نفر یا به عبارتی 108 درصد افزایش داشته است.

9 نفر از قربانیان سوانح رانندگی درون شهری عابر پیاده بوده اند و 10 نفرشان موتورسوار. 80 درصد این موتورسواران کمتر از 25 سال داشته اند.

عابران و موتورسواران، 64 درصد تلفات سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده اند.

گزارش پلیس هدایت و رانندگی استان بوشهر نشان می دهد بیشتر تصادف های درون شهری در روز های آخر هفته اتفاق افتاده است.

کپسول آتش نشانی در خودرو داشته باشید

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس هدایت و رانندگی استان بوشهر می گوید: هنگامی که تصادف رخ می دهد مردم به جای یاری کردن و خاموش کردن آتش، شروع می نمایند به عکس و فیلم دریافت، که تامل بر انگیز است.

سرهنگ پناه در همین حال نبود کپسول آتش نشانی در خودرو ها را یکی از معضلات عنوان می نماید و بودن این تجهیز را در یاری کردن به خودرو آسیب دیده و حادثه دیدگان، موثر می داند.

او بیشترین عامل تصادفات درون شهری را بی توجهی رانندگان به جلو معرفی می نماید.

وجود 47 نقطه حادثه خیز

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار از ، می گوید: جاده های استان 47 نقطه حادثه خیز دارد که پارسال کار را برای رفع کردن 6 نقطه با اعتبار 50 میلیارد ریال شروع کردیم.

علیرضا پوررضا بیان می نماید: 14 نقطه دیگر هم در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم مشکل آن ها را تا سرانجام سال حل کنیم.

او می گوید: به علت مسائل مالی تجهیزات به سختی خریده می گردد اما با همه مسائل در تلاشیم نقاط حادثه خیز را کاهش دهیم.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر معتقد است: به علت رفت و آمد خودرو های شوتی جاده ساحلی بوشهر-دیر به ویژه در محدوده شهرستان تنگستان، یکی از حادثه خیز ترین جاده های استان است.

پور رضا می گوید: نگهداری چهار هزار و 300 کیلومتر جاده استان بوشهر نیازمند منابع مالی بیشتری است که باید در اختیار راهداری قرار گیرد.

او عنوان می نماید: برای رفع کردن نقاط حادثه خیز 850 میلیارد ریال طرح در دست آنالیز داریم، اما فقط 50 میلیارد ریال به ما اختصاص یافته است.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر، بر حفاظت از دوربین های ثبت تخلف تاکید می کند و می گوید: حفاظت از دوربین های ثبت تخلف به نیروی انتظامی واگذار شده که باید با توجه به قیمت بالایی که دوربین ها دارند برای نگهداری از آن ها چاره ای اندیشیده گردد.

رتبه دوم بوشهر در افزایش قربانیان تصادفات

آمار های پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در سه ماه سال جاری، صد نفر بر اثر تصادفات در استان بوشهر جان باخته اند در صورتی که در سه ماه نخست سال 97، این تعداد 61 نفر بوده است، به این ترتیب تعداد فوت شدگان تصادفات در این استان افزایش 63.9 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، استان بوشهر پس از خراسان جنوبی رتبه دوم را در افزایش میزان تلفات ناشی از حوادث داشته است.

بنا به اعلام پزشکی قانونی کشور، در سه ماه سال جاری، هزار و 18 نفر در استان بوشهر بر اثر تصادف مصدوم شده اند در حالی که پارسال در همین مدت تعداد مصدومان هزار و 248 نفر بوده یعنی تعداد مصدومان 18.4 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان اورژانس استان بوشهر هم در همین خصوص در گفت وگو با خبرنگار از ، با اشاره به افزایش 39 درصدی تلفات حوادث جاده ای در استان، می گوید: در چهار ماه سال جاری، 61 نفر در تصادفات جاده ای استان جان باختند در حالی که این تعداد پارسال، 44 نفر بوده است.

عبدالرحیم دادجو از هم استانی ها می خواهد با رعایت قوانین و مقررات ایمنی رانندگی از وقوع حادثه جلوگیری نمایند.

مهلت دو ماهه استاندار به مسئولان

آمار های تصادفات رانندگی در استان موجب نگرانی عالی ترین مقام اجرایی استان بوشهر نیز شده است.

استاندار بوشهر اول تیر در جلسه شورای ترافیک استان آمار تصادفات به ویژه تصادفات درون شهری را نگران نماینده خواند و گفت: دستگاه های مرتبط در حوزه شهری و برون شهری برای کاهش آمار تصادفات باید احساس مسئولیت نمایند.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: حداکثر به مدت دو ماه باید مسائل ترافیکی حوزه درون و برون شهری استان حل گردد در غیر این صورت با مدیران مربوط برخورد می گردد.

او با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تصادفات قابل پیشگیری است، ادامه داد: با توجه به میزان زیاد تصادفات در محور ساحلی بوشهر به دیر و همچنین نقاط درون شهری، اگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه ها انجام گیرد بخش عمده ای از تصادفات منجر به فوت کاهش می یابد.

با توجه به موقعیت مالی و صنعتی استان بوشهر، جاده های این استان پر رفت و آمد هستند. از سوی دیگر استان بوشهر در تعطیلات نوروزی، یکی از مقاصد گردشگری است که این موضوع احتمال وقوع تصادف را بیشتر می نماید.

اگر چه جاده و خودرو در سانحه رانندگی نقش دارند، به ویژه در مصدومیت یا جان باختن افراد حادثه دیده، اما کارشناسان معتقدند یکی از علت های مهم تصادفات عامل انسانی است.

در کنار بهسازی جاده ها و ایمن سازی خودروها، توجه به مقررات هدایت و رانندگی نکته ای است که برای پیشگیری از حوادث باید بیش از پیش به آن توجه گردد.

گزارش از علیرضا بحرانی اقبالی

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "وقتی مسافران به مقصد نمی رسند ، شوتی ها بلای جان شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی مسافران به مقصد نمی رسند ، شوتی ها بلای جان شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید