چرا کشاورزان علاقه ای به بیمه اراضی ندارند؟

به گزارش وبلاگ گوچی، معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل خرده مالکی بودن اکثر اراضی در مازندران، بیمه محصولات کشاورزی با استقبال زیادی روبرو نبوده و کمتر از 10 درصد اراضی زراعی و باغی مازندران بیمه هستند.

چرا کشاورزان علاقه ای به بیمه اراضی ندارند؟

حسین نگهدار در گفت و گو با وبلاگ گوچی با اشاره به خسارت های ناشی از سیل اخیر به اراضی کشاورزی مازندران اظهار کرد: بارش شدید باران و برف در مازندران، منجر به وقوع سیل در 27 اسفند سال گذشته و 12 فروردین امسال و خسارت 592 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی مازندران شد.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به اراضی کشاورزی استان اضافه کرد: برآورد خسارت در اراضی زراعی استان 124 میلیارد تومان و در اراضی باغی 271 میلیارد تومان، واحدهای دام و طیور، زنبورداری و آبزی پروری 69 میلیارد تومان، بخش آب و خاک و امور زیربنایی بیش از 5 میلیارد تومان است.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 72 هزار و 618 هکتار از اراضی زراعی استان دچار آسیب و خسارت شده است، اظهار کرد: بیشترین خسارت به خزانه های برنج و اراضی کلزا و گندم بوده است، هرچند با هماهنگی کارشناسان مرکز خدمات دهستان ها و واحدهای تخصصی ستادی و شهرستانی و توصیه های به موقع و فنی، تأثیر ناشی از خسارت وارده بر نقصان محصول تا حدودی کاهش یافت.

نگهدار با اشاره به این نکته که به دلیل خرده مالکی بودن اکثر اراضی در مازندران، بیمه محصولات کشاورزی با استقبال زیادی روبرو نیست، بیان نمود: کمتر از 10 درصد اراضی زراعی و باغی استان تحت پوشش بیمه بوده اند که تا امروز نزدیک به 10 میلیارد و 420 میلیون تومان از خسارت ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به تأمین نهاده های دامی مورد احتیاج دامداران در مناطق سیل زده استان، بیان نمود: تاکنون 600 تن سبوس و هزار تن جو بین دامداران خسارت دیده توزیع شده است.

این مسئول، یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی را تأمین و تهیه بذر شالی و تأمین ماشین آلات کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت شالی؛ 5 تن بذر شالی از استان گیلان تهیه شد، همچنین با هماهنگی پیمانکاران 44 دستگاه ماشین سنگین شامل بیل مکانیکی، بولدوزر، لودر، بیل بکهو و دستگاه گریدر جهت لایروبی رودخانه ها و جمع آوری گل و لای در اختیار روستاها نهاده شد.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع بیماری های دامی در سطح استان تا کنون یک میلیون و 62 هزار و 194 رأس دام، واکسینه شده است، توضیح داد: 145 هزار متر مربع اماکن دامی ضد عفونی و نزدیک به 76 هزار هکتار از اماکن دامی سمپاشی شد.

وی اضافه کرد: 17 هزار و 700 هکتار از اراضی زراعی گندم و جو و 3 هزار 968 هکتار از اراضی کلزا برای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی که احتمال وقوع آنها پس از سیل افزایش می یابد، سمپاشی شدند.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت دولت 158 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض و 458 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود 4 درصد به استان مازندران اختصاص پیدا کرد، گفت: از 158 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض، 50 درصد آن تخصیص پیدا نموده است که بانک های عامل سپه، صادرات، ملی و کشاورزی وظیفه پرداخت تسهیلات 458 میلیارد تومانی و دیگر تسهیلات بانکی را بر عهده دارند.

نگهدار به نحوه و مقدار یاری بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده، اشاره و بیان نمود: برای هر هکتار از اراضی زراعی 5 میلیون تومان، باغی 5 میلیون تومان، هر واحد دامداری 5 میلیون تومان، هر رأس دام سبک تلف شده 500 هزار تومان، هر رأس دام سنگین تلف شده 3 میلیون تومان، هر کلنی زنبور عسل 100 هزار تومان و برای هر هکتار از واحدهای آبزی پروری 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به تسهیلات بانکی که برای بهره برداران خسارت دیده در نظر گرفته شده است اشاره نمود و گفت: برای هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده، 5 میلیون تومان، هر هکتار باغ 5 میلیون تومان، هر واحد دامداری خسارت دیده 5 میلیون تومان، هر رأس دام سبک تلف شده 500 هزار تومان، هر رأس دام سنگین تلف شده 3 میلیون تومان و برای هر واحد پرورش زنبورعسل، آبزی پروری و طیور هم تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا کشاورزان علاقه ای به بیمه اراضی ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کشاورزان علاقه ای به بیمه اراضی ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید