خبرنگاران توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار

به گزارش وبلاگ گوچی، قم - خبرنگاران- کارگران بویژه کارگران فصلی و ساختمانی سال هاست بدلایل مختلف ساختاری و اثرات تحریم های یکجانبه آمریکا بر اقتصاد کشور، با مصائبی دست و پنجه نرم می نمایند اما شرایط و رکود ناشی از شیوع کرونا، این مصائب را دو چندان نموده است.

خبرنگاران توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار

از شروع بحران کرونا، کارشناسان بسیاری نسبت به تبعات مالی و اجتماعی این کرونا در کسب و کارهای کوچک، بازار اشتغال و اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار هشدار داده اند، همزمان دولت نیز تصمیمات مختلفی در این خصوص مقابله با این تبعات و نیز مساعدت به این اقشار اتخاذ نموده است.

استاندار قم امروز پنجشنبه نشستی با تشکل های کارگری برگزار کرد تا ابعاد موضوع و راهکاری های مقابله تبعات شیوع کرونا بر کار و زندگی کارگران را با آن به گفت و گو بنشیند.

بهرام سرمست با اشاره به این که شرایط کرونایی قم آرام نشده و احتمال بحرانی شدن شرایط قم در ابتلا به این ویروس همچنان پابرجا است، تاکید نمود که چرخ فراوری و اقتصاد استان نباید در شرایط کرونا متوقف گردد و هم زمان در مقابله کرونا باید فراوری و اقتصاد نیز به جلو برود.

وی گفت: برای حفظ تاب آوری مالی استان باید در کنار توجه به سلامت مردم و کارگران از رونق فراوری و جهش در فضای کسب وکار حمایت گردد.

سرمست گفت: در رزمایش یاری مومنانه باید فکری اساسی به کارگران و خانواده هایی گردد که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند اما با انبوهی از مسائل معیشتی دست وپنجه نرم می نمایند.

وی اضافه نمود: بعضی از خانواده ای آسیب دیده به دلیل نجابتی که دارند به شدت در گرفتاری و سختی هستند و باید نهادهای خیریه و تشکل های کارگری به سراغ آن ها بروند.

استاندار قم در ادامه با اشاره به این که مطالبه های کارگری مساله به حقی است، از اینکه - به گفته وی - صداوسیما مرکز قم برای تمام اقشار برنامه می سازد اما آنتنی به تشکل ها و نمایندگان کارگری نمی دهد ابراز ناخرسندی کرد و گفت که در این خصوص باید روال عادلانه ای در پیش گرفته گردد.

استاندار قم گفت: کارگران قشری هستند که باید صدایشان شنیده گردد.

وی مطرح کرد: قابلیت تشکل های کارگری قم بسیار بیشتر از چیزی است که تا به امروز از آن ها مشاهده شده است.

وی اضافه نمود: تعاملات تشکل های کارگری قم تا به امروز نتوانسته است از ظرفیت های استان برای بهبود شرایط جامعه کارگری استفاده نماید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این نشست گفت: طبق آخرین مصوبات استانی کارگران فصلی و ساختمانی قم ساماندهی خواهند شد و شرایط کنونی فعالیت آن ها بهبود خواهد یافت.

بیژن سلیمانپور عصر پنجشنبه در نشست استاندار با تشکل های کارگری اضافه نمود: ساماندهی کارگران فصلی یکی از اولویت های مهم قم از ابتدای شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی ادامه داد: متوسط درآمد معیشتی کارگران و افراد روزمزد با شیوع کرونا نسبت به قبل از آن تحت تاثیر قرارگرفته است.

وی بیان داشت: زیرساخت اصلی توسعه پایدار و تداوم فراوری کشور طبقه کارگر است و ضروری است تا به دغدغه های به حق آن ها توجه گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: باید تمام پروتکل های مصوب وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در مساله فعالیت محیط های کارگری در قم اجرایی گردد.

وی توضیح داد: کرونا اقتصاد و فراوری را کشور را می توانست به صورت جدی مور تهدید قرار دهد که با همت طبقه کارگر و رعایت پروتکل های مصوب از توقف چرخ فراوری در قم جلوگیری شد.

وی گفت: در شرایطی که کرونا و تحریم اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده باید تمام دستگاه های خدمات رسان و همچنین سازمان های مالیاتی و بیمه ای در کنار فراورینمایندگان استان باشند.

بیمه بیکاری کارگران بیکار شده کرونایی قم محقق نشده است

رییس مجمع نمایندگان کارگران قم نیز در ادامه بیان نمود: بیمه های بیکاری کارگران قمی به رغم تمام مسائلی که براثر کرونا ایجادشده هنوز محقق نشده است.

علی الهی پور اضافه نمود: حتی افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه پذیرفته شده و اطلاعات آن ها مورد تایید قرارگرفته اطلاعی از چگونگی و زمان پرداخت بیمه بیکاری خود ندارند.

وی گفت: دراین بین افرادی که در کارگاه های سخت و زیان آور مشغول فعالیت هستند دریافت بیمه بیکاری نباید لطمه ای به موعد بازنشستگی آن ها بزند.

وی همچنین بیان نمود: بخش حمل ونقل عمومی قم باوجوداینکه خسارت های زیادی از کرونا دیده اما بیمه بیکاری به آن ها تعلق نگرفته است.

کرونا کمر کارگران فصلی قم را خم کرد

رییس انجمن کارگران ساختمانی قم نیز در ادامه گفت: از زمان شیوع کرونا در قم کمر کارگران ساختمانی قم خم شد و عملا کسب وکار خود را از دست دادند.

عباس شیری اضافه نمود: بنده به عنوان رییس انجمن کارگران ساختمانی قم از ابتدای فصل زمستان برای دریافت وام های قرض الحسنه ویژه کارگران ساختمانی خواهان تشکیل جلسه ای با حضور استاندار بودم که مشاوران استاندار درنهایت زمانی برای این مساله معین نکردند.

وی اضافه نمود: بسیاری از کارگران فصلی قم امروز نیازمند 10 هزار تومان هستند و شرایط سختی را پشت سر می گذارند.

وی عنوان داشت: برای پرداخت وام قرض الحسنه به کارگران ساختمانی هیچ اعتباری به به رغم مسائل معیشتی ایجادشده در اثر کرونا در نظر گرفته نشده است.

شیری گفت: تنها 10 هزار ماسک بهداشتی به کارگران ساختمانی قم تعلق گرفت و آن هم در بین کارگران مشغول در معادن و پروژه های عمرانی توزیع گشت.

وی گفت: کارگزاری ها امروز به حیات خلوت تامین اجتماعی تبدیل شدند و در شرایطی که به دلیل کرونا کارگران ساختمانی خانه نشین شدند ، بیمه آن ها را به بهانه عدم حضور در محل کار متوقف می نمایند.

شانه خالی کردن شهرداری قم از ساماندهی کارگران فصلی

وی در ادامه گفت: باوجوداینکه مصوبه ساماندهی کارگران ساختمانی از سال 92 مصوب شده اما شهرداری قم همچنان از عمل به این مصوبه استانداری و شورای شهر شانه خالی می نماید.

شیری گفت: درصورتی که زمینی در حدود هزار و 500 متر به کارگران ساختمانی اختصاص یابد تمام اقدامات لازم برای ساماندهی، بهداشت و مهارت آموزی در داخل آن انجام می گیرد.

وی اضافه نمود: شهرداری قم امروز مدعی این است که کارگران ساختمانی باید دریکی از ساختمان ها مستقر گردد و اداره کل کار و رفاه اجتماعی نیز هرماه اجاره آن را بدهد.

شیری بیان داشت: نیمی از جمعیت استان قم را خانواده های کارگری تشکیل می دهد و شایسته نیست چنین برخوردهایی در رابطه با آن ها صورت بگیرد.

وی در خاتمه گفت: 7 هزار بسته حمایتی تهیه و در بین خانواده های کارگری استان قم توزیع خواهد شد.

رییس نمایندگان انجمن کارگری حرف قم نیز در بخش دیگری از این نشست، مطرح کرد: دولت 5 هزار میلیارد تومان یاری معیشتی به جامعه کارگری اختصاص داده اما رقمی از اعتبار به کارگرانی که عضو صندوق بیمه بیکاری نیستند تعلق نمی گیرد.

اکبر شوکت توضیح داد: در شرایط کنونی تمام کارگران کشور و استان از مسائل معیشتی در رنج هستند و شایسته است که بخشی از این اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی به کارگرانی تعلق بگیرد که سهمی در صندوق بیکاری ندارند.

وی گفت: 430 انجمن کارگری در سطح کشور فعال است و برای اینکه کارگران به حقوق قانونی خود برسند باید کارهای لازم در رابطه با فرهنگ سازی در تمام استان ها و شهرستان ها نهادینه گردد.

شوکت توضیح داد: سال 98، 5 هزار تن از کارگرانی قم دوره های ایمنی و مهارت حوادث کار را به صورت رایگان گذرانده اند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

ویروس کرونا موسوم به کووید 19 اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین گفت.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در خصوص ویروس کرونا می توانند با شماره تلفن های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه نمایند.

همه ایرانیان می توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید