معرفی بهترین سوغاتی های روسیه ، از روسیه چی بخریم؟

به گزارش وبلاگ گوچی، کشور روسیه، یکی از جذاب ترین و پرگردشگرترین کشورهای جهانست که به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می نماید. در این کشور علاوه بر مکان ها و بناهای تاریخی و جذاب، مراکز خرید و بازارهای متنوعی نیز وجود دارند که شما را وادار می نمایند تا از آن ها بازدید نموده و یک سوغاتی یا یادگاری خوب و متفاوت خریداری نمایید. اگر قصد خرید سوغات روسیه را دارید، بهترین انتخاب، کالایی است که نمادی از کشور بوده و به نوعی بیان نماینده فرهنگ و آداب و رسوم آن ها باشد. اگر روسیه را در لیست سفرهای خود قرار داده اید و دوست دارید بدانید بهترین سوغاتی های روسیه کدامند، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در اینجا قیمت سوغات روسیه و همچنین مهمترین مراکز خرید روسیه را به شما معرفی نموده ایم.

معرفی بهترین سوغاتی های روسیه ، از روسیه چی بخریم؟

عروسک های ماتروشکا

عروسک های روسی ماتروشکا (russian doll matryoshka) عروسک های چوبی هستند که به شکل دخترهای لپ گلی زیبا با لباس های گلدار و رنگارنگ طراحی می شوند. این عروسک ها از ماتریونا و ماتریوشا، به معنای مادربزرگ الهام گرفته شده اند. ساخت این عروسک ها از قرن 19 میلادی در کشور روسیه رواج پیدا نموده و بعدها به عنوان نماد این کشور شناخته شد. ماتروشکاها به صورت یک شکل در اندازه های متفاوت ساخته و به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های روسیه شناخته می شوند.

ظروف خولخوم

در مهمترین مراکز خرید روسیه ظروفی را مشاهده می کنید که با تصاویری از گل و بته طراحی شده اند. این ظروف خولخوم (khokhloma) نام دارند و چوبی هستند. ظروف خولخوم پس از ساخت به رنگ طلایی در می آیند. برای ایجاد این رنگ ابتدا روی ظروف را با یک ترکیب پوشانده و آن ها را درون کوره قرار می دهند تا زمینه کار طلایی شود. سپس کار طراحی بر روی آن انجام می شود. طرح هایی که بر روی خولخوم ها کشیده می شوند، طراحی های سنتی از گل و شاخه هستند که با دانه های قرمز رنگ تمشک جلوه خاصی می یابند. پیشنهاد می کنیم این ظروف را به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های روسیه با خود از سرزمین تزارها بیاورید.

جعبه های نقاشی شده

نقاشی بر چوب یکی از هنرهای سنتی و قدیمی روسی است که آغاز آن به قرن 12 میلادی بر می شود. این طراحی ها معمولا از داستان های قدیمی اقتباس شده و با ظرافت و مهارت خاصی بر روی جعبه جواهرات انجام می شوند. اگر به دنبال یک هدیه زیبا و در عین حال خاص هستید، پیشنهاد می کنیم جعبه های نقاشی شده را در بین بهترین سوغاتی های روسیه از دست ندهید.

روسری و شال

واژه روسری ها هم زمان با ورود مسیحیت به روسیه به وجود آمد و شال نیز از زبان فارسی وارد این کشور شد. شال در واقع به روسری بزرگی گفته می شود که در طرح ها و رنگ های جذاب و متفاوت سنتی فراوری شده و وارد بازار می شود. با توجه به آب و هوای بسیار سرد روسیه، شال های پشمی بزرگ در این کشور مورد استقبال بسیاری از بانوان روسی قرار دارند. اندازه این شال ها به حدی بزرگ است که می توان از آن ها به عنوان یک پتوی نازک در خانه نیز استفاده کرد. شال های روسی در ابتدا به صورت سنتی فراوری می شدند، اما بعدها فراوری این شال ها شکل صنعتی به خود گرفت و تنوع بالا و طرح های جذاب آن ها باعث دنیای شدنشان شد. یکی از دیدنی ترین شهرهای روسیه که در فراوری روسری و شال پشمی شهرت دارد، شهر پاولوفسیکی پوساد است. پاولوفسیکی پوساد، شهر کوچکی است که در نزدیکی شهر مسکو قرار گرفته است و بسیار دیدنی است. اگر قصد خرید سوغات روسیه برای مادر، خواهر یا همسر را دارید، پیشنهاد می کنیم که روسری های پاولوفسیکی را از دست ندهید. روسری های این شهر معمولا به آبی تیره بوده و دارای گل هایی با رنگ های شاد و روشن هستند.

والنکی

والنکی (valenki) نوعی پاپوش سنتی است که از نمد ساخته شده و برای راه رفتن در یخبندان و بر روی برف مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود قدمت این چکمه به 1500 سال قبل بر می شود. در گذشته فراوری والنکی به صورت سنتی انجام می شد، اما بعدها با مدرن شدن دنیا و رشد تکنولوژی فراوری والنکی ها نیز صنعتی شده است. البته هنوز هم کارگاه های کوچکی یافت می شوند که والنکی را به صورت سنتی و با قالب زدن پشم درست می نمایند. در نوع صنعتی والنکی از ترکیبات شیمیایی در کار استفاده می شود. با اینکه والنکی برای راه رفتن در برف و یخ استفاده می شود، اما خاصیت ضد آب ندارد. پوشیدن والنکی فقط برای محافظت پا در برابر سرماست و برای خیس نشدن باید به همراه کفش های پلاستیکی مورد استفاده قرار گیرد. والنکی نوعی پوشش سنتی خاص روسیه است که بخشی از هنرهای دستی مردم این خطه را به نمایش می گذارد. از این رو می تواند یکی از بهترین سوغاتی های روسیه باشد.

کهربا

کهربا (amber) صمغ درختانی بوده که دچار تغییرات اقلیمی شده اند. صمغ این درختان بر اثر گرمای شدید زیادتر شده و در طول زمان و بر اثر شرایطی که ایجاد شد، به سنگ سختی با نام کهربا تبدیل شدند. کهرباها سنگ های شفافی هستند که معمولا به رنگ نارنجی طلایی دیده می شوند. شفافیت این سنگ ها به حدی است که در بعضی از آن ها تصویری از حشرات یا گیاهان دیده می شود. این حشرات در داخل صمغ به دام افتاده و در اثر سفت شدن آن، همان گونه مانده اند. کهرباها در نقاط مختلف دنیا با اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند، اما روسیه بزرگترین معدن کهربا را داشته و 90 درصد کهربای دنیا در این کشور قرار گرفته است. روسی ها این سنگ ها را در زیورآلاتی مانند گوشواره، انگشتر، گردنبند و ظروف تزیینی مورد استفاده قرار داده و معتقدند این سنگ خاصیت آرامش بخشی دارد و نشاط آور است و انرژی های منفی را از انسان دور می نماید. اگر قصد خرید سوغات روسیه را دارید، کهرباهای ارزشمند را مدنظر داشته باشید.

سوغاتی های دیگر

علاوه بر مواردی که تا اینجا پیرامون سوغات روسیه عنوان شد، لباس، کیف و کفش، شکلات های روسی، خاویار، سماورهای تزیینی، ظروف و کریستال های سنتی و کلاه خز گوشی دار (اوشانکا) کالاهای دیگری هستند که می توانید به عنوان بهترین سوغاتی های روسیه به همراه خود بیاورید. اگر اهل خرید عتیقه جات هستید، می توانید مواردی چون نسخه های خطی، سکه های قدیمی، جواهرات، کتاب های قدیمی و یادگارهایی از دوران کمونیستی را خریدای نموده و با خود بیاورید. البته توجه داشته باشید که برای خارج کردن این عتیقه جات از روسیه باید از کمیته فرهنگ روسیه مجوز گرفته و مالیات آن را نیز بپردازید. مالیات این کالاها معمولا صد در صد قیمت کالاست. اگر در مهمترین مراکز خرید روسیه کالاهای غیر روسی را دیدید و قصد خرید دارید، به قیمت آن ها توجه کنید. این کالاها باید هم قیمت یا گران تر از کشور فراوری نماینده باشند. اگر این کالاها را با قیمت مناسب تری پیدا کردید، باید به اصل بودن آن شک کنید. به احتمال زیاد اجناسی که با قیمت پایین تری به فروش می رسند، تقلبی هستند.

بهترین مراکز خرید شهر مسکو

مسکو، پایتخت روسیه و یکی از بزرگترین و توریستی ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. از این رو مراکز خرید و بازارهای بیشماری در آن وجود دارد که می توانید یکی از آن ها را برای خرید انتخاب نمایید. بعضی از این مراکز از لحاظ قیمت در سطح مناسب تری قرار دارند و برای خرید سوغات روسیه بهتر هستند که در ادامه به شما عزیزان معرفی می کنیم.

خیابان آربات (Arbat street)

یکی از معروف ترین خیابان های مسکو برای خرید سوغات روسیه که در بخش قدیمی این شهر قرار گرفته است، خیابان آربات نام دارد. این خیابان از میدان آرباتسکایا واروتا آغاز شده و به میدان اسمولنسکایا می رسد. این پیاده راه 25 کیلومتری مخصوص عابران پیاده است و در آن رستوران ها، کافه ها، فروشگاه ها و سوغاتی های فروشی های متنوع و فراوانی وجود دارند. از این رو یکی از توریستی ترین خیابان های مسکو محسوب شده و گردشگران زیادی را برای خرید سوغات روسیه به سمت خود جذب می نماید.

خیابان پتروسکا (Petrovka Street)

یکی از مهمترین مراکز خرید روسیه، خیابان پتروسکاست که از تأتر بولشوی (theatr bolshoi) آغاز شده و به سمت شمال امتداد می یابد. در این خیابان بوتیک ها، فروشگاه های بزرگ، مراکز خرید و مغازه های لوکس بسیاری وجود دارند که می توان یکی از آن ها را برای خرید انتخاب نمود. مرکز خرید بزرگ پتروسکی (Petrovsky) نیز در این خیابان واقع شده است. بهترین بخش از خیابان پتروسکا، پیاده راه استلسنیکف نام دارد که دو طرف آن از مغازه ها و فروشگاه های متنوع پر شده و شب ها نیز زندگی در آن جریان دارد.

بازار ایزمایلوو

اگر دوست دارید صنایع دستی و هنری کشور روسیه را ببینید و به عنوان سوغاتی خریداری نمایید، پیشنهاد می کنیم سری به بازار ایزمایلوو بزنید. این بازار یکی از مکان های دیدنی روسیه محسوب شده و مورد توجه بسیاری از گردشگران مسکو قرار گرفته است. در اینجا علاوه بر هنرهای سنتی روسیه، مانند عروسک های ماتریوشکا، فرش های سنتی، کتان، کلاه های خز می توانید عتیقه جات و یادگارهایی از دوران کمونیسم را نیز پیدا کنید. اگر به دنبال آثار هنری هستید، باید به خیابان کریمسکی (Krimsky) روبروی درب ورودی پارک گورکی (Gorky Park) مراجعه نمایید. در اینجا یک بازارچه زیرگذر دیده می شود که غرفه های هنری بازار ایزمایلوو در آن واقع شده است. در بازار ایزمایلوو که یکی از مهمترین مراکز خرید روسیه هست، علاوه بر مغازه های متنوع دست فروشان نیز حضور دارند که بیشتر آخر هفته ها به بازار می آیند. اگر در چانه زنی حرفه ای باشید، می توانید از فروشندگان بازار ایزمایلوو تا حدود 10 درصد تخفیف بگیرید.

مرکز خرید دتسکای میر (Destsky mir)

دتسکای میر به معنای دنیای بچه ها بوده و همان طور که از نامش پیداست، اغلب لوازم و کالاهایی که در این مرکز به فروش می رسند، متعلق به بچه ها هستند. از این رو، اگر با بچه ها خود به خرید می روید، می توانید دتسکای میر را انتخاب نمایید. این مرکز در زمان شوروی یکی از مهمترین مراکز خرید روسیه بوده و در حال حاضر نیز اسباب بازی های ساخت روسیه در این مکان عرضه می گردند. در اینجا علاوه بر فروش اسباب بازی و کتاب برای بچه ها، نمایش های عروسکی جذابی اجرا می شوند که می تواند بچه هاتان را ساعت ها سرگرم نماید. از این رو شما می توانید به بخش های مختلف این مرکز سر زده و سوغاتی های مورد نظر خود را خریداری نمایید. وسایل ورزشی و لوازم خانگی از جمله مواردی بوده که در اینجا به خریداران عرضه می گردند.

مرکز خرید جی یو ام (Gum)

جی یو ام مخفف عبارت فروشگاه دنیای و اصلی بوده و یکی از مهمترین مراکز خرید روسیه محسوب می شود. ساختمان مرکز خرید جی یو ام از قدیمی ترین ساختمان های مسکوست که قدمت آن به قرن نوزدهم میلادی برمی شود. جی یو ام در بخش شرقی میدان سرخ واقع شده است. بسیاری از گردشگران قبل از اینکه بخواهند برای خرید سوغات روسیه مرکز بروند، جذب معماری دیدنی و شگفت انگیز این ساختمان تاریخی می شوند. فروشگاه های زیادی در ساختمان چند طبقه جی یو ام مشغول به فعالیت بوده و انواع کالاهای مورد احتیاج و بهترین سوغاتی های روسیه در این فروشگاه ها عرضه می گردند.

مرکز خرید اختنی ریاد (Okhotny Ryad)

مرکز خرید اختنی ریاد (Okhotny Ryad)، یکی از مهمترین مراکز خرید روسیه بوده که در دهه 90 ساخته شده است. اختنی ریاد در سال های اولیه ساخت، یک مرکز خرید مجلل و لوکس بود که بوتیک ها و فروشگاه های آن اجناسی بسیار گران را به مشتریان عرضه می کردند، اما در سال های اخیر تغییراتی در این مرکز ایجاد شده و بازدیدنمایندگان و مشتریان می توانند انوع اجناس چون پوشاک، کفش و کیف، لوازم آرایش و بهداشتی را با قیمت های گوناگون در مغازه های آن پیدا نمایند. از این رو مرکز خرید اختنی ریاد در لیست یکی از پرطرفداترین مراکز خرید مسکو قرار گرفته است. این مرکز دارای 3 طبقه بوده و علاوه بر فروشگاه دارای رستوران، کافه و یک فرودکورت بزرگ نیز هست.

مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ شهر سن پترزبورگ

بازار بولشویی گوستینی دوور (Bolshoi Gostiny Dvor)

بازار بولشویی، بزرگترین و قدیمی ترین بازار شهر سن پترزبورگ است که قدمت آن به 250 سال قبل بر می شود. ایده اصلی ساخت این بنا از طرف ملکه الیزابت مطرح شده و برای ساخت آن نیز از معماران مشهور و صاحب نامی دعوت به عمل آمد. ایده ملکه ساخت یک گذرگاه طاق دار بود که ساخت آن از سال 1761 آغاز شد. از این رو این بازار جز اولین بازارهای سرپوشیده دنیا به سبک طاق نما محسوب می شود. این بازار با یک کیلومتر طول، دارای 100 فروشگاه است که در آن می توانید انواع کالاهای مورد احتیاج و سوغاتی ها مانند پوشاک، جواهرات را پیدا کنید، اما توجه داشته باشید که قیمت های این بازار نسبت به مکان ها دیگر برای خرید سوغات روسیه، کمی گران است.

بازار اپراکسین دوور (Apraksin Dvor)

یکی از محبوب ترین بازارهای سن پترزبورگ که مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است، بازار اپراکسین دوور هست. این بازار که بهترین مکان برای خرید سوغات روسیه بوده، دارای دو ساختمان جداگانه است و در بین آن ها نیز یک خیابان قرار گرفته است. جالب است بدانید، بافت اصلی این ساختمان مربوط به قرن 19 میلادی که به خوبی بازسازی شده و تغییرات عمده ای، از جمله سقف شیشه ای بازار در آن به وجود آمده، اما در حین بازسازی سعی شده تا معماری قدیمی و سنتی آن حفظ شود. در اپراکسین دوور فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگی دیده می شوند که انواع کالاها را به مشتریان خود عرضه می نمایند. علاوه بر فروشگاه، مراکز سرگرمی و تفریحی و یک هتل نیز در اینجا وجود دارد.

پاساژ تریدینگ هاوس (Passage Trading House)

تریدینگ هاوس معروف به هرودز (Harrods)، یکی از پربازدیدترین مراکز خرید سن پترزبورگ است که تنها جنبه تجاری ندارد، بلکه بخشی از آثار تاریخی این شهر نیز محسوب می شود. در این بازار زیبا و کوچک انواع کالاهای مورد احتیاج و سوغاتی ها مانند پوشاک زنانه، مردانه، بچه گانه، جواهرات، عتیقه جات، لوازم خانگی به مشتریان عرضه می شوند. این پاساژ روبروی گوستینی واقع شده است.

خانه داد و ستد لنینگراد (Leningrad House Of Trade)

خانه داد و ستد لنینگراد یا دی ال تی، یکی از قدیمی ترین مراکز خرید برای خرید سوغات روسیه است که در سال 1918 در این شهر افتتاح شد. این مرکز در یکی از بهترین نقاط شهر واقع شده و به بسیاری از جاذبه های توریستی و گردشگری نزدیک هست. ساختمان 5 طبقه ای دی ال تی دارای فروشگاه های مختلفی از انواع پوشاک، لوازم آرایشی، عطر، جواهرات، لوازم خانگی بوده و بیش از 700 برند تجاری به صورت انحصاری در آن فعالیت دارند. خرید در این مرکز هم به صورت عمده و هم به صورت خرده فروشی انجام می شود.

فروشگاه مسکوسکی (Moskovsky)

مسکوسکی یک فروشگاه بزرگ با مساحت حدود 10.5 کیلومترمربع بوده که در آن می توانید کالاهایی چون انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچه گانه، لوازم ورزشی، لوازم خانگی را پیدا کنید. این فروشگاه برای خرید سوغات و اشیای هنری نیز مکان مناسبی است.

فروشگاه ناروسکی (Narvsky)

از دیگر فروشگاه هایی که انواع پوشاک مردانه، زنانه، بچه گانه، لوازم خانگی، کالاهای ورزشی، اسباب بازی را به مشتریان خود ارائه می نماید، ناروسکی دپارتمان استور نام دارد.

فروشگاه اسوتلنوفسکی (Svetlanovsky)

فروشگاه اسوتلنوفسکی به دلیل داشتن قسمتی برای بازی بچه ها، مورد توجه بسیاری از خانواده ها قرار گرفته است. شما می توانید فرزندتان را در این بخش سرگرم نموده و با خیال راحت به خرید سوغات روسیه در بخش های دیگر بپردازید.

خیابان نوفسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

نوفسکی پروسپکت، معروف به شانزلیزه سن پترزبورگ یکی از اصلی ترین و معروف ترین خیابان های سن پترزبورگ است که از میان مرکز تاریخی شهر عبور می نماید. در این خیابان فروشگاه های لوکسی وجود دارند که می توان کالاهای فوق العاده ای را در آن پیدا کرد.

گالری پریالکا (Pryalka Gallery)

اگر به دنبال خرید محصولات باکیفیت و دست ساز هستید، پیشنهاد می کنیم سری به گالری پریالکا بزنید. در اینجا می توانید انواع لباس های زمستانی چون کلاه، شال گردن، جوراب های ساق بلند، بلوزهای بافت را پیدا کنید. کفش، کیف پول و روسری از جمله موارد دیگری هستند که در این گالری دیده می شوند. تمامی محصولات این گالری از مواد طبیعی مانند پشم، کرک و موی حیوانات تهیه شده و بسیار باکیفیت هستند.

بازار سوغاتی (Souvenirs Market)

بهترین مکان برای خرید سوغاتی در سن پترزبورگ، بازار سوغاتی این شهر بوده که در پشت کلیسای مسیح ناجی (Church of the Savior) قرار گرفته است. در اینجا می توانید انواع سوغات روسیه مانند عروسک های ماتروشکا، ظروف خولخوم، کلاه های خزدار را با قیمتی بسیار ارزان تهیه نمایید.

منبع: همگردی

به "معرفی بهترین سوغاتی های روسیه ، از روسیه چی بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین سوغاتی های روسیه ، از روسیه چی بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید