کمربند سبز قزوین پشت چراغ قرمز محیط زیست

به گزارش وبلاگ گوچی، وحید مروتی - قزوین - خبرنگار:داشتن جهت سبز برای هر شهری ضروری است؛ فضایی که مردم هنگام عبور از آن لذت ببرند. پروژه های این چنینی باعث زیبا شدن فضای شهری می گردد و ملال و خستگی را از شهر می زداید. پروژه کمربند سبز قزوین یکی از پروژه هایی است که تکمیل آن می تواند آثار مخرب آلودگی حاصل از دود وسایل نقلیه موتوری را کاهش دهد.

کمربند سبز قزوین پشت چراغ قرمز محیط زیست

سرنوشت پروژه کمربند سبز شرق قزوین که اجرای فاز نخست آن از سال گذشته شروع شده، اکنون در هاله ای از ابهام است. از یک سو اداره حفاظت محیط زیست می گوید در خصوص این طرح مطالعات زیست محیطی انجام نشده است و شهرداری به عنوان متولی این امر در این زمینه هنوز مطالعات زیست محیطی را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ارائه نداده است. از سوی دیگر شهردار قزوین معتقد است شهرداری متولی تهیه پیوست زیست محیطی نیست و شرکت آب منطقه ای باید در این زمینه جوابگو باشد.

  • مطالعات زیست محیطی

حسن پسندیده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، در این باره گفت: کمربندی شرق قزوین جزو پروژه های ارزیابی مطالعات زیست محیطی محسوب نمی گردد. پروژه های مرتبط با راه و راه آهن یعنی پروژه هایی که جنبه فراشهری دارند شامل مطالعات زیست محیطی می شوند. این پروژه اساسا یک پروژه داخل شهری یا حومه شهری است که برای شهر قزوین پیش بینی شده است، اما این دلیل نمی گردد که برای آن حداقل طرح توجیهی یا زیست محیطی نوشته نگردد که به موجب قانون هم به صراحت آمده است اجرای پروژه های این چنینی در داخل محدوده شهرها حتما به این امر احتیاج دارند.

وی بیان نمود: حتما باید یک فصل از مطالعات طرح های این چنینی به مطالعات محیط زیست اختصاص یابد. تاکنون به رغم پیگیری های حفاظت محیط زیست، شهرداری قزوین هیچ گونه مطالعات زیست محیطی یا طرح های توجیهی محیط زیستی در این زمینه در اختیار حفاظت محیط زیست قرار نداده است و حفاظت محیط زیست به صورت جدی پیگیر این موضوع و آنالیز روند کار است.

این مسئول ادامه داد: مواردی را که در زمینه مسائل زیست محیطی این طرح بیان می گردد شهرداری باید شفاف سازی کند. باید در حوزه های مختلفی که قرار است کاری انجام گردد مانند جهت عبور دوچرخه یا جهت عابر پیاده و... مطالعات زیست محیطی لازم انجام گردد. درست است که این طرح منظره زیبایی را ایجاد می نماید که مردم می توانند از آن بهره مند شوند ولی باید آثار محیط زیستی طرح آنالیز گردد تا احتمال به وجود آمدن خسارت ها کاهش یابد.

  • طغیان رودخانه

مهم ترین اصل در خصوص کمربند سبز قزوین جهت رودخانه است که گفته می گردد احتمال طغیان دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان این مطلب گفت: هرچند گفته می گردد افق این طرح حتی سیلاب های پنجاه ساله و بیست ساله را هم مطالعه نموده است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد ولی این موارد در حال حاضر در حد گفتار است و مستندات آن به آنالیز احتیاج دارد. جنبه کار حفاظت محیط زیست بیشتر جنبه پیشگیرانه است و جنبه هدایتگری و مشاوره دارد تا آنچه برای منافع شهر و منافع عمومی مهم و بی خطر است اجرا گردد.

پسندیده توضیح داد: تا زمانی که مطالعات در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین قرار داده نگردد، نمی توان انتظار داشت که این اداره کل چشم بسته در خصوص طرحی اظهارنظر نموده و آن را تأیید یا رد کند. مادامی که این طرح در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین قرار داده نشده اساسا اظهارنظر در این زمینه درست نیست. تأکید این است که شهرداری همکاری کند و در اسرع وقت در زمینه این طرح شفاف سازی های لازم را انجام دهد و اطلاعات را در اختیار دستگاه های ذی ربط بگذارد تا حفاظت محیط زیست بتواند یاری کند و مشاوره دهد و بهترین تصمیم برای استان و شهر قزوین گرفته گردد.

  • تایید آب منطقه ای

سیده منیره قوامی از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در این باره شرح داد: پروژه کمربند سبز شهر قزوین که هم اکنون در حال اجراست باعث ساخته شدن جاده ای می گردد که فضای سبز در جهتش است و همچنین جهت دوچرخه سواری و جهت پیاده روی دارد. این پروژه به علت این که در بستر رودخانه واقع شده است از جمله پروژه هایی است که باید مطالعات و پیوست زیست محیطی داشته باشد. طبق نامه ای که اداره کل حفاظت محیط زیست به شهردار قزوین ارسال نموده است، این پروژه مطالعات زیست محیطی ندارد.

وی با بیان این که پیوست این طرح را شهرداری نداده است، اضافه نمود: اداره کل حفاظت محیط زیست طی نامه ای یادآور شده که این پیوست برای اجرای این پروژه الزامی است. شهرداری معتقد است که این پروژه زیر نظر آب منطقه ای در حال اجرا است، اما اگر آب منطقه ای این موضوع را تأیید نموده است باید آن را به صورت کتبی اعلام کند که این طرح مسئله ای ندارد. اشکال دیگر آن است که آب منطقه ای یکی از نهادهایی است که باید این موضوع را تأیید کند اما برای چنین پروژه ای تأیید اداره آب منطقه ای کافی نیست و تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین هم الزامی است.

این عضو شورای شهر قزوین در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در حال اجرا پیوست زیست محیطی این طرح است یا نه، گفت: اگر شهرداری در حال اجرا پیوست زیست محیطی نیز باشد به ما اطلاع نداده است. بنده بارها به شهرداری این مورد را تذکر داده ام که باید این پیوست را تهیه نمایند و به اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه دهند و تأییدیه اخذ نمایند، ولی هیچ جوابی به من نداده اند. در حال تنظیم نامه ای برای ارائه به ریاست شورا هستم تا کتبا از شهرداری بخواهیم این پیوست زیست محیطی را تهیه کند.

  • طرحی بدون نقص

شهردار قزوین نیز در گفت وگو با وبلاگ گوچی با اشاره به انجام مطالعات لازم در پروژه کمربند سبز شهر اظهار کرد: اجرای پروژه کمربندی شرق قزوین پس از انجام مطالعات هیدرولیکی براساس دبی 100 ساله و کنترل 200 ساله توسط شرکت آب منطقه ای قزوین اجرا شده است. نه تنها در این پروژه بلکه در سایر پروژه های عمرانی شهرداری قزوین نگاه محیط زیستی در اولویت واقع شده است و این مهم در این پروژه نیز اعمال شده است.

علی صفری با بیان این که در این کمربندی بستر رودخانه وجود دارد، اضافه نمود: کارها با نظر مستقیم اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای انجام می گردد و شهرداری قزوین بدون نظارت آنها کاری انجام نمی دهد. وی با بیان این که متولی تهیه پیوست محیط زیست شهرداری نیست، اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای باید پاسخ های مربوطه را به حفاظت محیط زیست ارائه دهد، البته نقشه های مربوطه به اداره کل محیط زیست داده شده است. پروژه کمربندی سبز شرق از نظر بنده نواقصی ندارد و عملیات عمرانی آن با بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

  • طرحی برای مهار ریزگردها و پاکیزگی هوا

شهردار قزوین گفت: در پروژه کمربندی شرق قزوین که از میدان شورا شروع شده است و تا سرانجام سال جاری به جاده ارنجک متصل می گردد 12 کارکرد مهم از جمله ساماندهی سیلاب های فصلی، توسعه فضای سبز منطقه، حفظ منظر شهری و دسترسی شمال به جنوب شهر دیده شده و جزو معدود پروژه های شهری با نگاه انسان محور و دوستدار محیط زیست است که می تواند موجب شاخص بهبود کیفیت زندگی و محیط زیست، کاهش آلایندگی به دلیل تردد خودروها و صرفه جویی در سوخت گردد. به گفته علی صفری، این طرح که به منظور افزایش سلامت شهروندان و ارتقای فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری با عرض 10 متر شامل 6 متر جهت پیاده روی و 4 متر جهت دوچرخه سواری در دست اجراست می تواند راهکاری اساسی برای مهار گردوغبار و ریزگردها و پاکیزگی هوا باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کمربند سبز قزوین پشت چراغ قرمز محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمربند سبز قزوین پشت چراغ قرمز محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید