یک روز در پست؛ کارت ملی در صدر مسائل مراجعان

به گزارش وبلاگ گوچی، بازدید کوتاهی از یک مرکز پست می تواند نشان دهد بیش تر مسائل مراجعان به فرآیند صدور کارت ملی و ثبت نام مربوط می گردد.

یک روز در پست؛ کارت ملی در صدر مسائل مراجعان

گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ گوچی- مریم اویسی؛ روزهای آخر شهریورماه و آخرین نفس های تابستان، چنارهای ولیعصر را در برزخی از زرد و سبز قرار داده است، میدان ولیعصر یکی از شاهراه های ارتباطی پایتخت، به واسطه وجود مراکز دولتی، بانک ها و حتی پاساژهای خرید همواره مملو از جمعیتی است که راهشان را از زیرگذر و پیاده رو پیدا می نمایند و با عجله به سمت هدف شان می روند.

این میدان، میزبان دیرینه مرکزی است که به دلیل قامت کوتاهش در کنار ساختمان های بزرگی نظیر یکی از ساختمان های وزارت صنعت و معدن و تجارت، به مدد تابلوی زرد رنگش قابل تشخیص است؛ مرکز پستی میدان ولیعصر مقصد من بود.

از همان ابتدای در ورودی راهنمای طبقات پیش از رسیدن به باجه نگهبانی و اطلاعات به یاری مراجعه نمایندگان می آید، طبقه همکف شامل انتظامات، میز خدمت، باجه پست ویژه، باجه پست پیشتاز و سفارشی و بسته بندی می گردد که البته مراجعه نمایندگان برای انجام فرایند پست مرسولات خود باید از باجه فروش تمبر و پاکت واقع در همین طبقه، موارد ضروری برای ارسال را خریداری نمایند.

یک روز خلوت در پست

شواهد نشان می دهد که روز خلوتی را برای بازدید از این مرکز انتخاب کردم، با این حال، سراغ مراجعه نمایندگان طبقه همکف می روم.

انجام سریع روند ثبت تغییرات شرکت

چشمم به خانمی افتاد که روی جایگاه نشسته و به شماره نوبتش خیره بود. عجله زیادش از بی قراری و تکان خوردن مداوم پاهایش پیدا بود اما وقتی کنارش نشستم و درباره دلایل حضورش پرسیدم، به آرامی پاسخ داد: من برای ثبت تغییرات شرکت به این مرکز پستی مراجعه کردم، خوشبختانه در تمامی مراحل توانستم از هدایت پرسنل بهره بگیرم و برخورد خوبی داشتند.

وی ادامه داد: برای انجام این کار فقط با یک بار حضور در این مرکز پستی توانستم مشکلم را رفع کنم و از سرعت عملشان هم راضی هستم.

وی همچنین پیشنهاد کرد: روند چنین کارهایی به طور شفاف در سایت اطلاع رسانی گردد تا مردم با در دست داشتن مدارک مورداحتیاج به پست مراجعه نمایند.

برای ثبت تغییرات شرکت به این مرکز پستی مراجعه کردم، خوشبختانه در تمامی مراحل توانستم از هدایت پرسنل بهره بگیرم و برخورد خوبی داشتند.برای انجام این کار فقط با یک بار حضور در این مرکز پستی توانستم مشکلم را رفع کنم و از سرعت عملشان هم راضی هستم

کد پستی اینترنتی یا کد پستی روی قبض؛ کدام صحیح است؟

کانتر شماره فردی را که کنارم نشسته بود، خواند و با لبخندی عذرخواهی کرد و از جا بلند شد. مرد جوانی در کنار میز یادداشت ایستاده بود و مشغول پرکردن فرمی بود، از او دلیل حضورش در این مرکز پستی را جویا شدم.معلوم شد به خاطر دریافت کد پستی مراجعه نموده بود.

وی شرح داد: من برای دریافت کد پستی به این مرکز آمدم، با وجود آنکه می توان کد پستی را به صورت اینترنتی دریافت کرد، اما به دلیل مغایرت با آنچه در قبوض برق و تلفن نوشته می گردد، مغایرت داشت، به اینجا آمدم.

وی اضافه نمود: برای درج در سند تک برگی خانه باید کد پستی صحیح قید گردد و به همین دلیل از باجه میز خدمت سوال پرسیدم تا با خیال راحت به دنبال ادامه فرآیند ثبت سند بروم.

از گفته های این مراجعه نمایندگان به نظر می رسید که مسائل کمی در موضوع ارسال مرسولات پستی وخدمات پست وجود دارد،کنجکاو شدم که در طبقه بالا نیز انتظارت مردم از این مرکز برآورده می گردد یا نه؟

طبقه اول مربوط به ثبت نام و تحویل کارت ملی و باجه امانت خارجه است، کارت ملی که از اواخر سال گذشته بارها در رسانه ها درباره توزیع و صدور آن صحبت شده بود و حالا مراجعه نمایندگان مرکز پستی میدان ولیعصر هستند که مسائل شان را با وبلاگ گوچی در میان گذاشتند.

گِله ای پر تکرار: اصرار برای تغییر کارت ملی چه دلیلی داشت؟

یکی از مراجعه نمایندگان، خانمی باردار بود که برای مصاحبه داوطلب شد البته واضح است که این مخاطب برای پیشگیری از هر مسئله ای در روند دریافت کارت ملی اش از من خواست که به صوت گفت وگو بسنده کنم و تصویری از وی منتشر نگردد.

صوت این مراجعه نماینده و سوالاتش از مسؤولان برای تغییر کارت ملی و عدم صدور آن شنیدنی است:

مسائل سیستمی و اتلاف وقت مراجعان

یکی دیگر از مراجعه نمایندگان با دیدن من در حال مصاحبه به طرفم آمد و گفت: من هفته گذشته برای ثبت نام کارت ملی به پست مراجعه کردم. حدود سه ساعت در نوبت بودم و پس از چند روز پیامکی به دستم رسید که عکس من خراب شده است و احتیاج به حضور مجددم در این مرکز است.

وی ادامه داد: در این پیامک نوشته شده است: متقاضی گرامی، تصویر چهره شما دچار مشکل شده است، لطفا برای تصحیح عکس خود به دفتر پیشخوان قبلی مراجعه کنید.

من هفته گذشته برای ثبت نام کارت ملی به پست مراجعه کردم، حدود سه ساعت در نوبت بودم و پس از چند روز پیامکی به دستم رسید که عکس من خراب شده است و احتیاج به حضور مجددم در این مرکز است، امروز هم دوباره با وجود یک ساعت معطلی هنوز نوبتم نشده تا به من شرح دهند که چرا عکس من را قبول نکردند و باید مدت زمان طولانی برای فرایندی معطل شوم که صفر تا صد آن به عهده خودشان بوده است

وی اضافه نمود: امروز هم دوباره با وجود یک ساعت معطلی هنوز نوبتم نشده تا به من شرح دهند که چرا عکس من را قبول نکردند و باید مدت زمان طولانی برای فرایندی معطل شوم که صفر تا صد آن به عهده خودشان بوده است.

این مراجعه نماینده تأکید کرد: اتلاف وقتم در کنار تمامی مسائلی که در محل کارم به خاطر این مرخصی های گاه و بیگاه ایجاد می گردد و عدم پاسخگویی شفاف، مواردی است که از طرف مسؤولان نادیده گرفته می گردد.حال آنکه، مشکل در عکس من به اپراتور مربوط به عکاسی و سیستم خودشان مربوط می گردد و نه من!

کارت ملی من گم شده!

مرد مسنی که متوجه سخنان این مراجعه نماینده شد، با تأیید این سخنان گفت: من هم چند هفته پیش برای دریافت کارت ملی اقدام کردم که پاکت و رسید را از من اخذ نموده و پاره نموده بودند.اما زمان تحویل به من گفته شد سیستمشان اشکال دارد. به دلیل آنکه مسافر بودم و عجله داشتم به مسؤول باجه گفتم که بعد از سفر برای دریافت کارت مراجعه می کنم.

وی ادامه داد: بعد از بازگشتم به تهران، به این مرکز مراجعه کردم و حالا به من می گویند که کارت ملی من گمشده است.

وی تأکید کرد: چند ساعتی است که در اینجا منتظر یک پاسخ روشن هستم و انگار اتلاف وقت ارباب رجوع برای کسی در اینجا اهمیت ندارد!

با گذشت پنج ماه، هنوز هم می گویند که کارت ملی آماده نیست ولی من فکر می کنم تکنولوژی صدور کارت هوشمند ملی را ندارند و دو قسمتی بودن نام مادرم را بهانه می نمایند

2 قسمتی بودن نام والدین، دلیلی برای عدم صدور کارت ملی

خانمی هم که سخت مشغول تلفن حرف زدن بود، به من اشاره نمود که برای شنیدن صحبت هایش، ریکوردرم را روشن کنم.

او با اشاره به اینکه بیش از 5 ماه است برای کارت ملی اقدام نموده، گفت: به من می گویند چون اسم مادرم 2 قسمتی است، نمی توانند به من کارت ملی بدهند.

وی ادامه داد: من به واسطه شغلم احتیاج دارم که دلار بخرم اما به هرجا مراجعه می کنم به خاطر نداشتن کارت ملی به من دلار مورد احتیاجم را نمی دهند.

وی گفت: حالا با گذشت پنج ماه، هنوز هم می گویند که کارت ملی آماده نیست ولی من فکر می کنم تکنولوژی صدور کارت هوشمند ملی را ندارند و دو قسمتی بودن نام مادرم را بهانه می نمایند.

نشستن پای درد دل های مراجعه نمایندگان به پست این وظیفه را بر دوشم می گذارد که پیگیر مسائل مردم شوم، به خودم قول دادم پس از خروج از این مرکز، نخستین مأموریتم، پیدا کردن پاسخ مناسب برای مطالبه مردم از مسؤولان شرکت پست باشد.

هنگام خروج از این مرکز، متوجه اعلانات بزرگی شدم که برای هدایت بیشتر مراجعان قرار گرفته بود، همچنین مردی را دیدم که پیش از این از اتلاف وقتش در پست و گم شدن کارت ملی اش ناراحت بود، او با لبخند در حالی که کارت ملی در دستانش را نشانم می داد، گفت: در گزارشت بزن که بالاخره کارت ملی ام پیدا شد!

منبع: خبرگزاری فارس

به "یک روز در پست؛ کارت ملی در صدر مسائل مراجعان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز در پست؛ کارت ملی در صدر مسائل مراجعان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید